Wat is Access?
Access is HET desktop dBase programma zoniet … de beste!!!
Access maakt onderdeel uit van het Microsoft Office Proffesional pakket maar dat heb je in principe niet nodig om van Access gebruik van te kunnen maken. Ik heb dit ook beschreven in één van de PLUS punten.
Hieronder een opsomming van een aantal PLUS punten van Access.
Toelichting
Meer dan 7 ‘PLUS’ punten van Access
En mocht je na lezen van deze ‘PLUS’ punten nog andere vragen hebben …
Data (gegevens) opslag
Access gaat beter met je data om dan Excel. Zodra je meer dan een paar honderd regels in je sheet hebt staan is het tijd voor Access.
Helemaal als je data moet delen met anderen. Als je bijvoorbeeld met meerdere mensen tegelijk bijv. data wil invoeren.
Excel is een top product maar is beter in het analyseren van je gegevens.
Makkelijk te leren?
Oké Excel is makkelijk, klaar. Even ergens wat typen in het tabblad en het staat er.
Access heeft een hogere leercurve dan Excel maar de interface van Access komt overeen met de andere Office programma’s. Dus Ctrl-Z of Ctrl-C werken ook in Access.
Relationships
In Acces is het heel gemakkelijk onderlinge relaties te leggen tussen je bestanden. Bijv. klanten met hun orders. Die orders weer met orderdetails. En van die klanten ook je contact gegevens bijhouden. Of leveranciers met hun producten.
Dit is lastig voor elkaar te krijgen in andere dBase programma’s en al haast onmogelijk in Excel.
Hoeveelheid data
Een gehoorde klacht is dat Access een beperkt aantal gegevens kan opslaan. Tot maximaal 2 GB.
Maar dat is een ongelofelijke hoeveelheid aan data. Dat zijn honderdduizenden regels aan data. Van ieder die ik ken, die Access gebruiken, ben ik nog nooit iemand tegengekomen die tegen dat limiet aanliep.
En als dat wel zou gebeuren dan is het verstandiger over te stappen op een ander systeem.
Flexibel aanpasbaar
In Access is het eenvoudig aanpassingen te maken. Wil je achteraf nog een paar extra velden of tabel toegevoegd hebben.
Geen probleem en daarvoor hoef je geen 3 vergaderingen in te plannen en weken te wachten voor het zover is.
Kosten Besparend
In principe hoef je niets aan te schaffen. Ik maak het programma en lever het dan af met een gratis RunTime versie voor Access.
Stel dat je uiteindelijk wel “zelf” aan het programma wil sleutelen dan heb je Access nodig. Maar Access is goedkoop in aanschaf! Op dit moment, september 2021, kost een Microsoft Office 365 pakket zo’n € 10,00 per maand. En dan krijg je ook alles erbij. Excel, Word, Powerpoint, Outlook.
Gebruikers vriendelijk
Omdat de invoer-schermen worden opgebouwd conform jouw wensen is alles mogelijk. Wil je een extra zoek-knop hebben naast een bepaald veld? Oké, geen probleem.
Zijn de letters op het scherm te klein? Oké dan maken we het zo dat het wel leesbaar is.
Integratie met Office
Omdat Access onderdeel is van het Office pakket communiceert het Word, Excel, Outlook. Het is makkelijk om je gegevens te importeren/exporteren met Excel. Je kan met je gegevens eenvoudig een mail-merge opzetten met Word.
Professionele rapportages
Het is super eenvoudig om professionele facturen, mailing labels, of welk ander document dan ook samen te stellen. Je hebt daar geen Crystal Reports, Excel of Word voor nodig.
Eenmaal gemaakt dan voeg ik een knop toe aan je menu en daarna is het een kwestie een druk op de knop en het komt uit de printer gerold. Of wil je het liever als PDF? Of wil je het gelijk mailen? Ook geen probleem.
Onderhouds kosten
Een Access dBase is veel goedkoper te ontwikkelen en te onderhouden dan bijv. Oracle of SQL Server. Je hebt geen IT-specialist nodig, of in dienst te hebben, om het op te zetten en te onderhouden.
Had niet gehoeven
Ipv allemaal losse PDF’s te bewaren had men beter een dbase kunnen gebruiken waarbij je met één druk op een knop het gewenste resultaat had kunnen tonen!
Oké, oké als men Excel goed had opgezet was het ook niet nodig geweest
Is na het lezen je interesse gewekt?
Dan zou ik snel contact op nemen.