Create

Big Data

Database-structureren

Verzamel je Data

Hoe meer data je in het systeem stopt …
Hoe meer je er uit ‘kan’ halen.
Neem als bijvoorbeeld een facturatie systeem.

Alle vet gedrukte tekst zou je in principe in een apart werkblad in Excel opslaan.

Klanten met contactgegevens met een factuur adres en een afleveradres(sen). Orders met order-detail gegevens. Je producten met leveranciers. Vervoerders. Personeel zoals accountmanager(s) gekoppeld aan klanten. En daar weer een service medewerker aan gekoppeld.

En zo kunnen we nog wel even doorgaan. Je weet wel. Je hebt er vast wel eens mee gewerkt.

Dat betekent dat als we eenmaal alles goed in kaart hebben gebracht scheelt dat achteraf veel rompslomp.

  • Een druk op een knop en je factuur rolt uit de printer.
  • Heb je andere leverancier gevonden voor een bepaald product dan voeg je die toe in het systeem en dan kan je dat product voortaan selecteren.
  • Een lijst van je leveranciers? Geen punt.
  • Wil je korting bedingen bij een leverancier vanwege je omzet op zijn producten? Geen punt, met een mooie rapportage kom je beslagen ten ijs.
  • Of een klant belt je met een vraag over iets wat hij 2 jaar terug heeft gekocht? Geen punt, je zoekt op naam, adres of factuurnummer en je haalt die factuur weer boven water.
  • Wil je een overzicht van je top 10 klanten?
  • Of wat een bepaalde klant inmiddels allemaal heeft aangeschaft?

Maar wil je een echt ERP of SAP systeem? Ja dan wordt het een ander verhaal …